MIT VESZÍTÜNK, HA ZÁTONYRA FUTNAK A TÁRGYALÁSOK AZ EURÓPAI UNIÓ KÖVETKEZŐ KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL?

2020. december 09. 16:27 - Egyensúly_2022

Góóól!!! Góóól… Les.

bce_4823.JPG

 

FORMAN Balázs írása

Mit érhet el, ha Magyarország képviselője megvétózza az Európai Unió 7 évre szóló közös költségvetésének elfogadását? Vagy ha a fukar államok nem fogadják el Merkel új ajánlatát? Lehet-e állandóan ellenségeket keresve és harcolva erőből tárgyalni, vagy a tárgyalás a kompromisszumok művészete?

 

 

  A FOCISTA TÖRVÉNYE

 A focipályára a csatár gólt rúgni megy. Harcolni 90 percen keresztül a gólokért és a győzelemért. Néha az ellenfél már nem tudja megállítani a kapura törő és gólt lövő játékost. Ekkor lesre állítja, hogy érvénytelenítse a támadás eredményét. Nyugat-Németország válogatottja is ezt tette 1954-ben futballvilágbajnokság berni döntőjében a 88. percben. Lesre állították a harmadik magyar gólt belövő Puskást. Magyarország vesztett.

A tárgyalás olyan megoldások keresése, amit minden érintett tárgyaló fél meg tud védeni és el tud fogadni. Nem kell mindenben egyet érteni, de a kompromisszumok révén létrejött megállapodásnak mindenki érdekeit kell szolgálnia.

A sikeres tárgyaló az, aki képes megnyerni a választók, a partnerek, a vevő bizalmát, és növelni tudja az elégedettségüket és nem legyőzni akarja őket. A tárgyaló részéről lojalitás a közös értékek, alapelvek iránt, szakmai felkészültség és intelligencia, empátia, tolerancia, kompromisszumkészség szükségeltetik.

 MIÉRT FONTOS AZ EU KÖLTSÉGVETÉSE?

 Az Európai Unió közös költségvetése az Európai Unió működésének pénzügyi kereteit adja. A közös költségvetés bevételeit a tagállamok befizetései adják a vámokból, az importált mezőgazdasági termékek árának lefölözéséből, az általános forgalmi adóbevételek 1%-ból és a tagállamok költségvetéseinek átutalásaiból. A kiadások között az uniós intézmények fenntartása, a mezőgazdaság támogatása és a strukturális politika – közlekedés, környezetvédelem, oktatás, egészségügy, gazdaság, település fejlesztésének - eszközei vannak.

Ha Magyarország képviselője rossz taktikát választ, akkor elveszíthetjük azokat a plusz forrásokat, amikből a mezőgazdaságot, a közlekedés, a gazdaság fejlesztését, az emberek szakmai át- és továbbképzését, összességében Magyarország járvány utáni talpra állását és modernizációját finanszírozni lehetne.

 VOLT-E MÁR PÉLDA RÁ, HOGY EGY ORSZÁG VÉTÓZZON A KÖZÖS KÖLTSÉGVETÉS ELFOGADÁSAKOR?

 Margaret Thatcher brit miniszterelnök harcias fellépései miatt nem volt időben elfogadott közös költségvetése sem 1980-ban, sem 1985-ben, sem 1986-ban, de még 1988-ban sem. De Margaret Thatcher miniszterelnök-asszony nyugdíjba vonulásával, majd Nagy-Britannia távozásával megszűnt a legfontosabb konfliktus forrás, az általa kizárólag az országának kiharcolt visszatérítés. A brit miniszterelnök asszony elérte, hogy befizetési kétharmadát Nagy-Britannia súlyos gazdasági és társadalmi válságára hivatkozva visszakapja. A válság valóban súlyos volt a brit szénbányák 80%-nak, a vas- és acélkohók felének, a hajógyárak harmadának bezárása után lévő 40%-os munkanélküliségi ráta óriási társadalmi feszültségeket gerjesztett.

Fellépésének számos hatása volt az EU működésére. Az első volt, hogy Nagy-Britannia visszatérítést kapott. A második következmény az volt, hogy a költségvetés éves tervezéséről áttértek a kezdetben öt, később hétéves ciklusokra 1989-től kezdődően. A harmadik pedig, hogy a közösség megalkotta azokat a szabályokat, amik akkor is biztosítják az intézményeinek a működését, ha a szükséges határidőre nem születik meg a végleges megállapodás a közös költségvetésről.

 MI TÖRTÉNIK JANUÁR 1-E UTÁN?

 Az Európai Unió működni fog 2021. január 1-e után is ezek szerint a szabályok szerint.

Az unió intézményeinek működését nem fogja akadályozni a magyar és a lengyel miniszterelnök által lebegtetett vétó Az előző évi, vagyis a 2020. évi költségvetésük 1/12-ét fogják megkapni minden hónapban az Európai Unió intézményei 2021-ben, de akár 2022-ben is.

De más lesz a helyzet az Európai Unió támogatásaival. A közös költségvetés benyújtott tervezetét elfogadó országok minden bizonnyal hozzájuthatnak majd, akár előlegként is a közösségi szabályok szerint nekik kifizethető támogatásokhoz.

Az Európai Unió közös költségvetési kiadási oldalán a kiadások 10%-val.a közös intézmények fenntartása szerepel: Ilyen a Bizottság, a Főigazgatóságok, az Európai Parlament, az Európai Bíróság, az Statisztikai Hivatal (Eurostat). A határok védelme a költségvetési viták miatt nem állhat le. Bár a légi közlekedés az idén a járvány miatt nagymértékben visszaesett, de annak az irányítása sem állhat le. Nem állhat le a bűnüldözés sem.

 A TERÜLETALAPÚ MEZŐGAZDASÁGI TÁMOGATÁSOKAT KI FIZETI KI?

A közös költségvetés kiadási oldalán a legnagyobb tételt a mezőgazdasági, vidékfejlesztési és agrárkörnyezetvédelmi kiadások adják. Magyarországon 460 ezer mezőgazdasági vállalkozás van, ami az összes vállalkozás 23%-a. Számos vidéki kis és középvárosban a mezőgazdasági vállalkozások aránya 50% körüli. A legalább 5 hektárnál nagyobb termőfölddel rendelkező gazdák számára a területapaú támogatás az elmúlt évek legbiztosabb bevételi forrása volt. Ennek az összegnek a 70%-át előleg formájában már 2020 októberében elkezdték kifizetni a magyar gazdáknak. De ezek a kifizetések az Európai Unió részéről január 1-től teljesen leállhatnak Magyarország számára. Nagy bajba kerülhetnek azok a gazdák, akik már most is komoly nehézségekkel küzdenek a madárinfluenza, a sertéspestis, a fogyasztói piacokon a kereslet csökkenése miatt. A minimális likvid saját tőke, az alacsony saját árbevételek mellett a mezőgazdasági vállalkozások (is) fokozottan érzékenyek a kieső bevételekre és támogatásokra.

 A FEJLESZTÉSI FORRÁSOK IS ELMARADNAK

A közös költségvetés másik nagy támogatási területe a regionális politika, ami a támogatott régiók modernizációját, válságtűrő képességének fokozását célozza. Magyarországon ez nem csak a területfejlesztési programokat, városok és falvak főtereinek díszburkolattal való ellátását jelentette, hanem minden kormányzati fejlesztési program és projekt Európai Unió részéről történő társfinanszírozását. A sport beruházásokat kivéve.

Magyarországon a legmagasabb az egészségügyi, az oktatási, a környezetvédelmi, a közlekedési beruházásokban igénybe vett uniós támogatások aránya. De a hazai vállalkozásfejlesztési programokban is magas a felhasznált uniós források aránya.

Amíg a nemzeti fejlesztési terveket el nem fogadják, addig a tagállamok nem kapnak regionális politikai támogatásokat. A fejlesztési tervek elfogadása nem automatikus. Itt valóban számon lehet kérni az Európai Unió értékeinek, jogszabályainak, politikáinak a betartását. Ha az erről szóló tárgyalások elhúzódnak, akkor a regionális politika keretében a 7 éves költségvetési időszak kezdetén az első kifizetések nagyon sokat csúszhatnak. Előlegeket is csak a nemzeti fejlesztési tervek, operatív programok elfogadása után lehet fizetni.

 MIBŐL FEJEZIK BE A MÁR ELKEZDETT UNIÓS PROJEKTEKET?

 Az Európai Unió részéről a Magyarország számára kifizetendő támogatások közül a 2014-2020-as költségvetési időszak még le nem zárult projektjei támogatásainak ki nem fizetése még nagyon komoly fejtörést okozhat az érintett önkormányzatoknak, intézményeknek, vállalkozásoknak, de még a leginkább érintett minisztériumoknak az ITM-nek és az EMMI-nek is. Hiszen a projekteket a támogatások majdani kifizetése érdekében be kellene fejezniük és a szállítókat, kivitelezőket ki kellene fizetniük legkésőbb 2022. június végéig.

De hasonlóképpen járhatnak az Erasmus+-szal külföldre menni akaró diákok is, a Horizont 2020 programban részt vevő magyar egyetemek és kutatóhelyek is.

De rosszul jár mindenki, aki a válságot követően, arra válaszképpen szeretné a vállalkozását modernizálni, új alapokra helyezni. Mind azok rosszul járhatnak, akik az eddigi munkahelyük, sőt sokszor az ágazatuk visszaesése, néha szinte megszűnése miatt új szakma megtanulásába, új vállalkozás indításába kezdenének viszonylag kedvezményes feltételek mellett és viszonylag gyorsan. Mert a magyar kormány által kilátásba helyezett vétó miatt a támogatások gyors megpályázására és lehívására nem lenne esély…   

Magyarország képviselője gólt akart rúgni. Les lett belőle.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ujvilag2022.blog.hu/api/trackback/id/tr8116325814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása